Av David Wiberg
Efter att ha gått till grunden med sin inre tonårstjej Linnea i succéföreställningarna ”Svart tulpan” och ”Dagboksanteckningar från ett källarhål”, gör David Wiberg här upp med sin inre kulturman. I ”Det gulliga pojkslemmot” får vi möta den bedagade Malmöförfattaren Manne Törnlund, vedergällaren Niels och även Linnea, som nu blivit 21 år, flyttat till Malmö och börjat göra serier. David Wiberg glider mellan karaktärerna i en humoristisk och poetisk föreställning om havererad manlighet, självbilder i upplösning och längtan efter att vara en tydlig person.
”Det gulliga pojkslemmot” hade urpremiär på Teater Brunnsgatan Fyra i februari 2014, långt innan metoo och bara någon månad innan Kulturmannen-debatten drog i gång i media. Föreställningen rönte stor uppmärksamhet och rosades av såväl teaterpubliken som kritikerkåren. Med anledning av den nedröstade motionen om kvinnors tillträde till Konstnärsklubben, bjöd Lumor in Konstnärsklubbens medlemmar till ”Det gulliga pojkslemmot” på Teater Brunnsgatan Fyra, ett stenkast från Konstnärshuset.
I augusti 2014 spelades ”Pojkslemmot” på Malmöfestivalen och våren 2015 hade den nypremiär på Dramaten. 2016 gav Atlas förlag ut manuset i bokform, som ett led i deras satsning på nyskriven, svensk dramatik. 2018 framförde David ett utdrag ur föreställningen under Bergmanveckan på Fårö. Våren 2020 gjorde Lumor och David en nedkortad filmversion av ”Det gulliga pojkslemmot”. Speltid: 46 minuter. (Se ovan. Glöm inte att klicka i HD.)
2021 återuppstår scenversionen av "Det gulliga pojkslemmot" i rollfigurernas hemstad Malmö. Nypremiär på Inkonst i december.
En samproduktion mellan David Wiberg, Paula Stenström Öhman och Lumor med stöd av Statens Kulturråd, Konstnärsnämnden och Stockholms Stad.