Lumor presenterar Romantiken av Oskar Thunberg, en tragikomisk betraktelse över fortplantningens, närhetens och döendets krassa materiella verklighet. Där köttets lust, livets förgänglighet och andens längtan efter frihet gestaltas av dockor. Urpremiär 12 mars på Teater Galeasen.
”För mig handlar det om en slags frihetslängtan.” säger Oskar Thunberg. “De flesta av oss har en stark tro på andens frihet, på självförverkligande. Men i slutändan är vi ändå bundna i köttet. Vi kan inte välja bort våra fysiska behov. Vi kan inte välja bort kroppens förfall och dödens förnedring. Jag har också hämtat inspiration i vår dualistiska idéhistoria” säger Oskar. “Förhållandet mellan kropp och själ har diskuterats i tvåtusen år, från Platon och Augustinus till Descartes och Stagnelius. Det syns i vår samtid också. Konsumtionskulturen och teknologin erbjuder ständigt nya förslag på hur vi ska bli fria från materien. Problemet är bara att det inte går.”
Genom sovrum, yogacenter och vårdcentraler skildras en skara människor i deras sökande efter frihet och tillfredsställelse. Krister har slutat drömma och längtar efter närhet – och att få ligga. Johanna söker trygghet, men har ingen aning om vad som skulle ge henne det. Antonio är optimistisk och nyskild, men har svårt att få ut de sista dropparna när han kissar.
Romantiken bygger delvis på dokumentärt material och intervjuer, och liknar därmed Oskar Thunbergs ungdomspjäs Oxytocin, som med stor framgång spelades på Backa Teater förra året. Den här gången är det vuxengenerationen som delat med sig av sina upplevelser av kärlek, intimitet, åldrande och död. Lumor har tidigare arbetat med dockorteater, till exempel i Materia – jag är inte Linda Lovelace (2013), Tusen bitar – en cold case-tragedi (2014) och Det nya riket (2018). Dockorna i Romantiken är som vanligt skapade av dockmakaren Jenny Bjärkstedt.
En produktion av Lumor i samarbete med Teter Galeasen, Östgötateatern och Folkteatern Göteborg.
Svenska Akademien har tilldelat Eva Rexed Svenska Akademiens Teaterpris för år 2024:
"Skådespelaren och regissören Eva Rexed har arbetat vid Kulturhuset Stadsteatern, Dramaten och Göteborgs Stadsteater, och även med fria teatrar som Moment:teater och Teater Brunnsgatan 4. Hon har också återkommande varit engagerad i scenkonstkompaniet Lumors föreställningar, däribland Content (2022), Ambulans (2021), People respect me now (2015) och Hon finns inte med på fotografiet (2012). Bland övriga uppsättningar Rexed medverkat i kan nämnas de uppmärksammade Hilda (K.Polyfon, Göteborgs Stadsteater 2024), Lost Lake (Kulturhuset Stadsteatern 2023), Premiären (Moment:teater 2016), Jag tror på dig Anita (Kulturhuset Stadsteatern 2016), Barabbas (Moment:teater 2008) och Jag tänker på mig själv (Dramaten 2007)."
Lumor har under tolv år haft förmånen att arbeta med Eva, främst som skådespelare, men även som regissör och sedan i höstas, som dramatiker. Eva har skrivit och regisserat Lumorproduktionerna Händelsehorisonten, som var hennes uppmärksammade dramatikerdebut, samt Mördaren du söker, fritt efter Sofokles Oidipus.
Svenska Akademiens Teaterpris, som instiftades 1963 i samband med Kungl. Dramatiska teaterns 175-årsjubileum, utdelas som belöning till scenartister, regissörer och dramatiska författare. De senaste årens mottagare av priset har varit Ann Petrén (2019), Marie Göranzon (2021), Peter Andersson (2022) och Ada Berger (2023).
Idag tilldelas Lumors konstnärliga ledare Konstnärsnämndens Stora Teaterstipendium 2024 med följande motivering:
Med noggrannhet och lyhördhet värnar Paula Stenström Öhman och Oskar Thunberg om teaterkonstens grundläggande element och uppnår med olika medel en vibrerande sammansmältning av text och kropp. Vare sig vidareförmedlingen till publiken sedan sker genom dockor, med hjälp av videoprojektioner, eller i formen av fragmentiserade minnen. Tillsammans driver de scenkonstkompaniet LUMOR, som inte bara bär deras konstnärskap, utan också bereder plats åt andra scenkonstnärers upphovsmannaskap. Paula Stenström Öhman och Oskar Thunberg har var för sig – och gemensamt – förnyat och vitaliserat den svenska teatern. Inte genom att bryta mot teaterkonstens tradition, utan tvärtom genom att ägna sig åt en konsekvent fördjupning av den.
Stora teaterstipendiet delas ut en gång per år till en teaterkonstnär som förvaltar teaterkonstens hantverk och ställer sin expertis i det dramatiska berättandets tjänst.
– Vi är överväldigade och jätteglada över att få ett så fint erkännande! Vi är särskilt glada över att vi får priset tillsammans. I fjorton år har scenkonst-kompaniet Lumor varit vår baby, en baby som vi är oändligt stolta över. Vi har försökt hitta det stora i det lilla. Vi har försökt låta innehållet styra formen, hur skevt och oförutsägbar det än varit. Och vi hoppas få minst fjorton år till av utforskande, humor och allvar. Tack Konstnärsnämnden för att ni lyfter den fria scenkonsten, och tack juryn för att ni sett och uppskattat våra försök. Det är en stor ära! säger Paula Stenström Öhman och Oskar Thunberg.
Prisutdelningen sker i anslutning till kvällens nypremiär av Lumors produktion Content på Fri Scen Kulturhuset Stadsteatern.
Paula Stenström Öhman och Oskar Thunberg är flerfaldigt prisbelönade och har uppmärksammats för pjäser som People respect me now, Ocean, Ambulans (Paula), Oxytocin, Tusen bitar och
Content (Oskar). Gemensamt står de bakom Materia och Blue air. Flera av deras föreställningar har tagits ut till Scenkonstbiennalen och har spelats internationellt. 2021 erhöll Lumor Teaterkritikernas förenings teaterpris.
En till stark berättelse och jag spyr är titeln på de två publiksamtal som äger rum efter föreställningen av Content den 30 november på Kulturhuset Stadsteatern och den 5 december på Inkonst.
Starka berättelser har blivit en handelsvara i våra liv. Dramaturgin är given: först var det bra, sen blev det dåligt, sen blev det bra igen. Och du lärde dig något på vägen. Med en stark berättelse har du större chans att göra din röst hörd, både privat och professionellt. Och – i förlängningen – tjäna pengar.
Den amerikanska filosofen Hannah Kim frågar sig i sin avhandling ”Life as a ’non-standard’ narrative” hur det kommer sig att det enbart finns en typ av berättelse – den klassiska början–mitt–slut–berättelsen – som betraktas som gångbar. Finns det en annan väg att gå eller är den typen av berättelse så djupt rotad i vår kultur att det inte går att ändra på?
Även humorscenen påverkas av berättelsens status. Trots att mycket humor skulle må bäst av att slippa förhålla sig till ett narrativ, kretsar många humorserier kring mer eller mindre krystade berättelser. Enda sättet är - sorgligt nog - ett starkt varumärke, som exempelvis Klungan eller Varan–TV, humorkollektivet som David Wiberg är en del av.
Publiksamtal med Cecilia Strömberg Wallin
30 november på Kulturhuset Stadsteatern
Cecilia Strömberg Wallin, programledare för “Filosofiska rummet” i P1, tillsammans med Oskar Thunberg och David Wiberg.
Publiksamtal med Ola Söderholm
5 december på Inkonst
är det Ola Söderholm, komiker och programledare för Stormens utveckling, som samtalar med David Wiberg. Båda samtalen belyser vår tids besatthet av starka berättelser och deras påverkan på både privat och professionell kommunikation.
Lyssna när David Wiberg gästar Ylva Lilja i "Eftermiddag i P4 Stockholm" för att prata om publiksuccé "Content", som han och Oskar Thunberg skrivit och regisserat tillsammans. På scen står åter Eric Stern, Sofia Rönnegård och Eva Rexed. Tillsammans med ensemblen, och med blinkningar till Beckett och Lynch, gör Wiberg och Thunberg här upp med vår tids fixering vid säljbara berättelser och jakten på innehåll - verkligt såväl som fiktivt.
Intervjun börjar vid 47:26 in i programmet.