Press

Othello (2016)
Föreställningsfoto: Elisabet Sverlander
Grafisk formgivning: Erica Jacobson

Pressröster:

”Vacker, rolig, nyanserad. Cilla Thorells underbara Jago – (…) lägger analysen av den brutala manliga maktlystnaden. (…)Eva Johanssons Desdemona, med sitt korta hår och sin rättframhet och Lars Bringås stilla mildhet som Jagos förtryckta hustru Emilia… Påhittiga lekfullhet och hyss finns här men aldrig så att allvaret och texttrogenhet får stryka på foten. För som alltid hos Lumor är det repliken, strävan efter det där tonfallet som får oss att lyssna. Om många uppsättningar idag vill hitta samtiden i klassikern så försöker Lumor tvärtom hitta klassikern i samtiden – Shakespeare hos oss nu – och det är en mycket fruktbar väg! För sällan har väl gamle William talat så direkt och naket till oss som här!” SR Kulturnytt

”I Lumors Othello hänger smockan i luften! [Uppsättningen] övertygar om patriarkal självömkan som dödlig drift. Regissören Oskar Thunberg koncentrerar dramat till relationen våld och misogyni (…) där Desdemona och hennes frihetslängtan står i centrum. Eva Johansson gör Desdemona märkbart obekväm i sin låsta kvinnoroll… Likt ett patriarkatets bredbente och rökande korsriddare uppviglar Cilla Thorells suggestivt övertygande Jago det omgivande manskollektivet till våldsamt motstånd. [Vardagligt, suggestivt, brutalt.] Här som i en verklighet alltför nära dig.” DN

”Våldsstudie som roar och förskräcker. En ovanligt lyckad crossdressing-maskerad med en kostymgarderob som ger mig ha-begär. Slipsrevärer på renässanspuffbyxor = coolt. Cilla Thorell gör Jago till en svartblänkande fara… Eva Johansson som spelar en uppfriskande rakryggad Desdemona, gör också rollen som den kärlekskranke Rodrigo – en häftig förvandling. Genusspelet får den militära machismon att framträda i bjärt belysning.Aftonbladet

”Tobias Aspelin, Lars Bringås, Eva Johansson och Cilla Thorell hanterar regissören Oskar Thunbergs fiffiga scenlösningar med den äran.” EXPRESSEN

Kongo – en pjäs om Sverige (2016)
Föreställningsfoto: Henrik Dahl
Grafisk formgivning: Erica Jacobson

 Urval av pressröster

“finurligt, finstämt underhållande och drabbande” … “det vardagliga kan plötsligt tappa sin form, raseras av en osynlig makt uppifrån” DN >>

“Kretsar skickligt kring mardrömmen Kongo” … “fin tonträff och en lätt, ibland aningen komisk förhöjning som texten naturligt bjuder in till”… “en behärskad iscensättning med skärvor av historia från människor som ännu lever detta krig” SvD >>

“arbetar vidare i den tradition som teater Lumor lagt ut och som jag är rätt svag för; en mer stillsam och precis spelstil. Långt från budskapsteater eller vild yxighet utan ett slags stämningssökande, ett mentalitetsavlyssnande.” SR Kulturnytt >>

“Landets förskräckliga historia skildras på ett väldigt effektivt sätt.” Kulturnyheterna >>

“Det är vackert att dessa åldrade veteraner fångats upp, och skådespelarna Kudzai ChimbairaHanna Edh och Harry Friedländer turas vigt om att gestalta de stolta men traumatiserade gubbarna”… “de sammantrasslade spillrorna blir en stark metafor för ett nationellt tillstånd som tycks omöjligt att lösa.” Aftonbladet >>

“…värd att ses och begrunda. ” Proletären >>

Presskontakt och för högupplösta bilder: info(a)lumorteater.se


<><><><><><><><><><>
<><><><><><>

People Respect Me Now (2015)
Föreställningsfoto: Freja Lindberg | Porträttgalleri: Jenny Nordmark
Grafisk formgivning: Erica Jacobson

Lyssna på vårt soundtrack av Kajsa Grytt och Saemundur Grettisonhttp://youtu.be/tvCoWkiEORI

Pressröster

“Bäst just nu…Den omsorgsfulla personregin fascinerar. Enastående rollprestationer! Fingertoppsvalda kostymer. Rolig, mörk och angelägen.” / DN

Lumor lyckas på en gång skapa en synnerligen angelägen pjäs och dessutom gestalta den ytterst professionellt. Det är härligt att uppleva hur en ny grupp, en ny konstellation unga begåvningar slår sig fram och övertygar såväl med brännbar tematik som med ett spel som övertygar så starkt.Lars Ring – SvD

“Pjäsen du inte får missa i vår” / SvD

Det blir otäckt mycket igenkänning och ett spektrum av fina porträtt. Vid applådtacket väcker det uppenbara förundran: att ynka fyra skådespelare har inkarnerat alla de 23 rollerna i detta ytterst levande och viktiga rekviem. Proffsigt, omsorgsfullt, ytterst levande och viktigt. Små medel, stor verkan. Respekt.Amelie Björck – Aftonbladet

“Skickligt, lyhört, intelligent.  /  SR Kulturnytt

Det svider att se det gestaltat i själva fundamentet till framtiden. Verkligheten är alltid värst.” / Pernilla Andersson, Tidningen Kulturen

People Respect Me Now undflyr kategoriseringar och enkla förklaringsmodeller…Pjäsen blir som ett intelligent pussel-läggande som handlar om mysteriet med människan och hennes handlingar, om en trött vardag som plötsligt öppnar sig som en avgrund. Onekligen pekas en intressant ny estetisk riktning ut här och nu av Lumor på Turteatern” Maria Edström – Kulturnytt

Lyssna på hela reportaget här: http://t.sr.se/1JofO9h

Dödligt arvegods väcker känslor
“Teater Lumor med Paula Stenström Öhman vid rodret har för­finat konsten att legera dokumentära källor till nya verklighetsnära fiktioner. I deras nya både omsorgsfulla och proffsiga uppsättning är platsen den kommunala Stensjöskolan, men titelcitatet People respect me now uttalades av 14-årige Michael Carneal sedan han skjutit tre ungdomar vid Heath High School 1997. Föreställningen handlar om allt annat än det svartvita spelet… Det blir otäckt mycket igenkänning och ett spektrum av fina porträtt. Vid applådtacket väcker det uppenbara förundran: att ynka fyra skådespelare har inkarnerat alla de 23 rollerna i detta ytterst levande och viktiga rekviem. Små medel, stor verkan. Respekt.”
Amelie Björck – Aftonbladet

Lumor skildrar vardagsvåld med övertygande starkt spel
“Hat, våld och frustration har en förmåga att långsamt och nästan osynligt rinna ner genom generationer, hierarkier och strukturer. Ända till dess något brister…
Paula Stenström Öhman har mycket skickligt skiktat berättelsen via barn- och vuxenperspektiv. Något har hänt, men det tar ända till slutet innan åskådaren förstår vad och hur allt hänger ihop – för det gör det förstås, som alltid. Endast fyra aktörer gör alla roller, knappt två dussin, och lyckas göra alla till personer… Eva Rexed är fantastisk som Silas, 12-åringen som mobbas och vill hämnas. Bortvänd, själsligt skadad. Pappan, utmärkt spelad av Lars Bringås, är på djupet orolig… Sandra Huldt gör flickan Inkan som hela tiden nästan berättar vad som egentligen hänt – men aldrig gör det…Oskar Thunberg är särskilt rolig som hönsmamman Diana… Lumor lyckas på en gång skapa en synnerligen angelägen pjäs och dessutom gestalta den ytterst professionellt. Det är härligt att uppleva hur en ny grupp, en ny konstellation unga begåvningar slår sig fram och övertygar såväl med brännbar tematik som med ett spel som övertygar så starkt.”
Lars Ring – SvD


“People Respect Me Now undflyr kategoriseringar och enkla förklaringsmodeller.. Pjäsen blir som ett intelligent pussel-läggande som handlar om mysteriet med människan och hennes handlingar, om en trött vardag som plötsligt öppnar sig som en avgrund. Onekligen pekas en intressant ny estetisk riktning ut här och nu av Lumor på Turteatern” SR Kulturnytt

<><><><><><><><><><><><><><><><>

Tusen Bitar (2014, urpremiär 2010)
Foto: Pelle Seth
Grafisk formgivning: Erica Jacobson

Pressbilder: dropbox

Recensioner 2010: pdf
Recensioner 2014: DN 2014.11.02 (ej online), Kulturbloggen


<><><><><><><><><><>
<><><><><><>


Det gulliga pojkslemmot 
(2014, Gästspel Dramaten, Malmöfestivalen, Brunnsgatan fyra 2015)
Foto: Tomaz Blanck
Grafisk formgivning: Erica Jacobson

Recensioner

Expressen: http://www.expressen.se/kultur/kulturmannens-dod-pa-unga-dramaten/

Svenska Dagbladet: http://www.svd.se/kultur/scen/wibergs-linnea-ar-oemotstandlig_3292084.svd
Nummer: http://nummer.se/patriarkatets-olidliga-latthet/
S
ydsvenskan: www.sydsvenskan.se/kultur–nojen/scenkonst/scenrecensioner/uppgorelse-med-kulturmannen/

Extra material:
David Wiberg i Nordegren & Epstein P1

<><><><><><><><><><><><><><><><>

Materia – Jag är inte Linda Lovelace (2013)
Föreställningsfoto: Henrik Dahl
Grafisk formgivning: David Giese

 

<><><><><><><><><><><><><><><><>


Hon finns inte med på fotografiet (2012)
Föreställningsfoto: Ola Stenström
Grafisk formgivning: Erica Jacobson

Recensioner
Dagens Nyheter: ”Det är inte ofta man hör en helt ny ton från teaterscenen. Också det som verkligen vill provocera och riva upp lyckas i allmänhet bara förstärka det allmänna bruset. Hörs bäst gör kanske den som inte skriker. I ”Hon finns inte med på fotografiet” talar en stadig röst på djupaste allvar och vill, det känner man, ingenting annat än få oss att lyssna, för en gång skull…. Texten bygger på berättelser från människor som uteslutits ur sina familjer, och familjer som uteslutit. … I hisnande skickligt samspel målar Eva Rexed och Oskar Thunberg upp en helt ordinär lagom dysfunktionell relation… Paula Stenström Öhman gör det mest tabubelagda idag… därför får hon också teatern att skälva/…/Den ingår i en stark tradition av teater om ungas utsatthet skapad på ställen som moment:teater och Backateatern i Göteborg och för den delen Unga Klara, men hittar ett alldeles eget tilltal. Väldigt starkt är det i alla fall.”

Nummer: Den svåraste smärtan

Extra material:
Tendens P1 – Mina föräldrar är som döda – Serien initierades efter det att en reporter sett Hon finns inte med på fotografiet och innehåller ljudupptagning från föreställningen, intervju med Paula Stenström Öhman samt intervju med en av våra researchpersoner.

 

<><><><><><><><><><><><><><><><>

Nu är du inte så kaxig (2010)
Föreställningsfoto: Paula Stenström Öhman
Grafisk formgivning: Erica Jacobson

…träffar, absolut och obönhörligt… jag tackar Unga Klara för att de gula näsduksboxarna från pjäsen Tröstar jag dig nu? fortfarande står i foajén och kan fånga upp min katharsis på vägen ut.nummer.se Betyg: 4/5

en av höstens mest hjärtskärande teaterupplevelser” Expressen

”Starkt gestaltat, sorgligt och ironiskt. Speglande det igenkännbara så rörande roligt. Ett utforskande av vuxenblivandet och mansrollen. Skräcken under grabbgapigheten… det genereras mycket kraft ur Lumors ”Nu är du inte så kaxig”. DN

“Manlig sårbarhet kommer upp till ytan” SvD

 PRESSBILDER LUMOR