Det gulliga pojkslemmot

“I David Wibergs hysteriskt roliga monolog “Det gulliga pojkslemmot” får Kulturmannen slutligen sin dödskyss.

Wiberg spelar tre roller, varav en den pompöse Malmöförfattaren Manne Törnqvist…[som] har passerat sin glansperiod, de kulturella referenserna och storverken hör 1970-talet till och bohempagen har blivit grå och spröd. När förlaget ber honom skriva en självbiografi tillmötesgår han det med låtsad motvillighet. Han anlitar den unga, feministiska serietecknaren Linnea (som Wiberg tidigare gestaltat framgångsrikt i bland annat Varan-tv och monologen “Svart tulpan”). Hon ska göra en serieroman om hans liv och bana väg in i den nya tid han känner sig exkluderad ifrån.
 
Den osäkra Linnea, som redan tampas med sitt självupptagna pojkslem till pojkvän, råkar åter i en dominant mans garn, men får på slutet en skön revansch
Frågor om makt, kön, identitet och drömmar väcks till liv. 
David Wiberg visar på en imponerande bredd och rör sig obehindrat mellan rollerna som 21-årig tjej, bedagad kulturman och en tredje, distinkt obehaglig roll…ett förkroppsligande av Mannes/mannens onda alter ego?” Expressen (Unga Dramaten, Mars 2015)

Wibergs Linnea är oemotståndlig… Han spelar sin Linnea med fin skörhet och försiktiga utbrott. Genialt.” SvD

…tänkvärd och synnerligen välspelad föreställning. Med skrattets hjälp och med åskådaren som gisslan målar David Wiberg sina karaktärer mot avgrunden.” Nummer.se

Efter att ha gått till grunden med sin inre tonårstjej Linnea i succéföreställningarna Svart tulpan och Dagboksanteckningar från ett källarhål, gör nu David Wiberg upp med sin inre gubbe. I Det gulliga pojkslemmot får vi möta den bedagade Malmöförfattaren Manne Törnlund, vedergällaren Niels och även Linnea, som nu blivit 21 år, flyttat till Malmö och börjat göra serier. David Wiberg glider mellan karaktärerna i en humoristisk och poetisk föreställning om havererad manlighet, självbilder i upplösning och längtan efter att vara en tydlig person

Premiär 19 februari 2014 på Teater Brunnsgatan Fyra. 

För regin står Paula Stenström Öhman från Lumor som rönt stora publikframgångar med föreställningar som Hon finns inte med på fotografiet, Nu är du inte så kaxig och Materia – Jag är inte Linda Lovelace

David Wiberg är bioaktuell i Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann som hade premiär i december 2013. Läs mer om David här..

Text och medverkan: David Wiberg
Regi och textbearbetning: Paula Stenström Öhman
Musik och ljuddesign: Stefan Johansson i samarbete med Min Stora Sorg
Kostym, mask och scenbild: Erika Magnusson
Ljusdesign och scenbild: Markus Granqvist
Grafisk form: Erica Jacobson
Kostym- och maskassistent: Fredrik Sundberg Svartsjö
Koreografi: Malin Hellkvist Sellén
Producent: Sara Fors

En samproduktion mellan David Wiberg, Paula Stenström Öhman och Lumor med stöd av Statens Kulturråd, Konstnärsnämnden och Stockholms Stad.

Speldatum: 19, 21 februari, 5, 8, 12, 13, 15, 19, 20, 22, 26 mars.

Föreställningen är ca 80 min lång.