av Eva Rexed
Händelsehorisonten handlar om verklighetsupplösning, trauma, skuld och språk. Tanken är en föreställning som undersöker motstridiga utsagor, skiftande perspektiv och oförmågan att komma överens om ens de mest grundläggande sanningar. Om minnets bedräglighet, vittnandets omöjlighet, paranoia, demens, manipulation, dissociation och desorientering. Inspiration till Händelsehorisonten kommer från en rad olika ställen, bl a: Exquisite Pain av Sophie Calle, där hon berättar om ett svek 99 gånger för främlingar, ett ältande, historien förändrar sig med små förskjutningar tills minnet bleknat. Nachträglichkeit, afterwardsness; idéer av Freud och Hegel om hur slutpunkten bestämmer det som kommer innan och hur minnet omformas retroaktivt. M.C. Eschers trappor, som ser ut att leda någonstans men inte gör det. Det omöjliga vittnandet, en avhandling av Marie Hållander. Disintegration loops av Basinski, en musikslinga som går sönder mer och mer. Den konstanta strömmen av propaganda, Gamla Testamentet (full av motsägelser), Youtube shorts.
”Jag vill göra en historia där allt är föränderligt, ett försök att berätta ett förlopp i kvicklera, som motsäger sig själv, där språket tvingar in oss i nya utkast, loopar, återvändsgränder och ständigt öppnar nya dörrar i verkligheten.” / Eva Rexed
Speltid: 60min
Eva Rexed är regissör och skådespelare med lång erfarenhet från film och teater, välkänd från bl.a. Stadsteatern, moment:teater och för Lumors publik från pjäser som People respect me now, Content och Ambulans. Senast sågs hon i Paula Stenström Öhmans Lost Lake på Kulturhuset Stadsteatern och gjorde under våren succé i K.Polyfons Hilda på Göteborg Stadsteater. Eva stod också bakom Gilgamesh på moment:teater och Lumors hyllade Mördaren du söker på Kilen. Med Händelsehorisonten tar hon skrivandet och sitt sceniska utforskande som regissör vidare tillsammans med samma konstnärliga team som i Mördaren du söker, samt skådespelarna Karin Foladi och Mattias Lech, som senast kunde ses briljera i BRÅK på Konträr.
Karin Foladi är förutom BRÅK, senast aktuell i bl.a. Professor Bernardi på Uppsala Stadsteater. Man har också tidigare kunnat se henne i Ada Bergers Skapelsen på Riksteatern och i Åreakuten på Viaplay. Mattias Lech är skådespelare och regissör med lång erfarenhet av både självinitierade projekt och uppdrag på institutioner och i det fria fältet i Sverige och internationellt. Sågs senast i BRÅK och Bay Watch (Konträr), Romeo och Julia (Unga Klara) och DÖDEN (Ellard/Lech).
Händelsehorisonten; ”den (skenbara) yta kring ett svart hål som utgör gränsen mellan hålets innandöme och omvärlden … markerar gränslinjen för "punkten utan återvändo" eftersom ingenting, vare sig ljus eller materia, som befinner sig innanför händelsehorisonten kan lämna regionen innanför.”